metroPřes 800 tun vážící razící štít Tonda ve čtvrtek prorazil stanici Petřiny na prodloužené trase metra A z Dejvic do Motola. Posádko, nastartuje Tondu, zahájil slavnostní prorážku stanice primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

"Pro mě to byl mimořádný zážitek vidět takový stroj, jak vniká do toho prostoru. Ta funkce primátora má něco do sebe, dnes mě po dlouhé době zase potěšila," řekl Svoboda. Upozornil, že stavba metra díky moderním technologiím je hodnocená jako čtvrté nejlepší metro mezi světovými odborníky.

Tonda od 10. dubna do 10. července urazil 500 metrů. V září za ním do stanice Petřiny dorazí také druhý stroj Adéla.

První náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) vyzdvihl kladné stránky Tondy a Adély. "Razící metoda je šetrná k povrchu a takové věci jako na tunelu Blanka se stát nemohou. Je také velmi rychlou metodou. Jedním z rekordů, který má Tonda na své cestě, je 19,5 metru za 24 hodin," sdělil Březina. Počká si, zda se rekord vylepší, aby na přelomu roku 2012 až 2013 došlo k ukončení ražby tunelů a dodal: "The winner is Tonda."

Prodloužený úsek trasy bude měřit 6134 metrů a bude mít celkem čtyři stanice – Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Stanice se razí novou rakouskou tunelovací metodou NRTM. Ta slouží i při budování dvoukolejných tunelů z Vypichu do Motola a odstavných kolejí.

Prodloužená trasa metra A bude končit v Motole, úsek by měl být zprovozněný v roce 2014. Pokladnu hlavního Prahy prodloužení podzemky vyjde na přes 20 miliard korun. Po roce 2014 má pokračovat stavba metra A dalšími dvanácti kilometry na letiště, kam povede trať přes zastávky Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle, Staré letiště a Letiště Ruzyně. Na Dlouhé Míli se bude opět křížit s železnicí, na místě by proto měl vzniknout velký dopravní terminál.

Všechny stanice budou bezbariérové.

zdroj: MEDIAFAX