vlak_01Kraj Vysočina v úterý představil jízdní řád železniční osobní dopravy pro rok 2012. V základní dopravní obslužnosti se na Vysočině až na drobné časové úpravy nic nemění. „České dráhy odjezdí podle platné desetileté smlouvy v novém roce stejný počet vlakokilometrů jako v roce 2011, to znamená čtyři milióny vlakokilometrů,“ okomentoval budoucí situaci z pohledu Kraje Vysočina Libor Joukl, náměstek hejtmana pro oblast dopravy.

„V roce 2012 se na počtu vlakových spojení v Kraji Vysočina nic nemění. Upozorňuji, že problém nastane, pokud stát nedodrží své povinnosti, které mu ukládá Memorandum mezi státem a kraji za účasti Asociace krajů ČR z roku 2009. Stát má ročně na úhradu ztráty z osobní železniční dopravy mezi všechny kraje rozdělit 2,6 miliardy korun. Platnost této smlouvy je deset let a garantuje nejen Kraji Vysočina, ale i ostatním krajům finanční prostředky ze státní pokladny, díky nímž dokážeme zajistit dopravní obslužnost v kraji stanovenou zákonem,“ upozorňuje náměstek Libor Joukl.

Mezi avizované a dosud známé škrty ministra financí Miroslava Kalouska se dostala i část finančního obnosu zasílaného právě krajům na zajištění základní dopravní obslužnosti železnicí – např. i státem vlastněné České dráhy. Vláda svým usnesením č. 590 tiše schválila ponížení smlouvou domluvené částky pro všechny kraje na zajištění roční základní dopravní obslužnosti na dráze o 600 miliónů korun. To znamená, že na krajské účty dojdou v následujících letech ročně pouhé dvě miliardy korun. „V praxi by se tak škrty mohly projevit zrušením cca 20 % procent vlakových spojů v Kraji Vysočina, což představuje 800 tisíc vlakokilomerů, což by se dotklo i využívaných spojů.

Kraj Vysočina je připraven do rozpočtu na rok 2012 zařadit stejnou částku na železniční osobní dopravu jako letos – povýšenou o oficiální inflaci. Svůj smluvní díl tedy dopravcům odešle. „Jestliže stát poruší smlouvu a nedostojí svým závazkům, bude z jeho dílu na provoz regionálních tratí chybět zhruba 30 miliónů korun. Mluvíme o třech desítkách milionů korun, které jdou nejen na dopravu lidí do zaměstnání, ale i na výplaty např. státních zaměstnanců na dráze. Stát resp. současná vláda tím dává občanovi signál, že nemá zájem dále podporovat ekologickou dopravu a nezáleží mu na udržení zaměstnanosti v železniční osobní dopravě,“ zmiňuje aspekty vládních škrtů Libor Joukl.