vanoceZákazníci neznají svá základní spotřebitelská práva, která by mohli uplatňovat při předvánočních nákupech. Vyplynulo to z odpovědí a  reakcí spotřebitelů v projektu Budulinek.eu. Prodejci tohoto faktu využívají a dovolují si více, než je únosné. 

„Zákazníkům brání v uplatnění jejich práv především neznalost, a také lhostejnost. Většina lidí, která je poškozena a má právo na náhradu, svou snahu o uplatnění vzdá, protože nechce řešit další postup. Je to ale špatné rozhodnutí. Tímto ovšem nechceme dávat zpětnou vazbu prodejcům, aby ve svém nekalém jednání vesele pokračovali dál,“ komentuje aktuální stav Lenka Petýrková z občanského sdružení Budulínek.eu, které se dlouhodobě zabývá spotřebitelskou tematikou, zvláště pak ochranou dětského spotřebitele.

Nakupující se často setkávají s tím, že jim pokladní naúčtují vyšší cenu, než je uvedena v regálu u daného zboží. V tomto případě je platná cena, která je uvedena v regále u zboží a ne ta cena, kterou má pokladní v systému. „Pokud bude zákazníkovi naúčtována vyšší cena, má samozřejmě právo se ohradit. Bohužel velká část zákazníku nad tím mávne rukou,“ popisuje Petýrková.

Dalšími problematickými oblastmi jsou reklamace, prodej zlevněného zboží nebo nákupy přes internet. „Znalost spotřebitelských práv a orientace v záležitostech týkající se nákupu a prodeje by měla být součástí školních výukových programů. Patří to k důležitým kompetencím, které mladý člověk využije v praktickém životě,“ říká Lenka   Petýrková.

V rámci projektu Budulinek.eu je pro zájemce připravena předvánoční soutěž týkající se právě znalostí práv, které má každý nakupující. Každý si tak může vyzkoušet, zda orientuje, nebo naopak nevyznáte v této oblasti.

Více na: http://www.budulinek.eu/soutez4