vlak prejezdNa pokraj zájmu ministerstva dopravy a financí se dostala Vysočina a její občané při plánování státních výdajů na zajištění osobní drážní dopravy a rozvoje dopravní sítě. "Výsledkem všech škrtů, bohužel nastavených proti současným vedením krajů a občanům, je avizované absolutní zrušení devíti rychlíkových spojů přes Vysočinu, hrozba rozpadu celého fungujícího systému železniční regionální dopravy kvůli poníženým dotacím státu a navíc stát v příštím roce nezahájí ani jedinou silniční stavbu v našem regionu. Horší zprávy pro motoristy a cestující snad ani nemohly přijít," řekl dnes na tiskové konferenci náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro oblast dopravy Libor Joukl.


Vysočinou v pracovní dny projede 49 rychlíků. Příští rok jich podle návrhu Českých drah z jízdního řádu definitivně pravděpodobně zmizí nejméně devět, u dalších patnácti rychlíků se cestující musí připravit na částečná a rozšířená omezení. "Poslední rychlíky mezi Jihlavou a Pardubicemi pojedou 11. prosince. Pak bude definitivně rychlíkové spojení mezi sousedními krajskými městy minulostí, cestující přijdou o všechny čtyři rychlíkové spoje. Důvod? Stát jako objednavatel prostě nemá zájem o tento spoj," upozorňuje na nepříjemnosti Libor Joukl. Vzhledem k tomu, že konečná podoba jízdních řádů není ze strany ministerstva dopravy potvrzena, bylo dokonce ministerstvem dopravy mimořádně o několik týdnů odsunuto jejich konečné schválení, není možné v tuto chvíli postihnout a komentovat všechna případná rušení, které dráhu čekají. 

Projednání nových jízdních řádů na železnici probíhá na Vysočině každoročně už od února, teprve nyní dlouho po konečném schválení řádů obcemi a krajem, přichází zpráva o rušení rychlíkových spojů, které bohužel poškodí i navazující regionální železniční a autobusovou dopravu. Pokud totiž vláda dodrží hrozbu a kromě zrušených rychlíků pokrátí o dalších 600 milionů i regionální železniční dopravu, bude Českým drahám na Vysočině chybět přibližně dalších 30 milionů státní dotace a zatím není jasné, jak tento propad bude řešit. "Paradoxem je, že Kraj Vysočina, i přesto, že tvrdě šetří a důsledně uplatňuje úspory, plní své závazky vyplývající z desetileté smlouvy o drážní dopravě, což představuje stále stejný rozsah dopravy objednané na úrovni čtyř milionů vlakokilometrů za rok se stejným objemem peněz," připomíná Libor Joukl.

REKLAMA

 Zády se ministři otočili k Vysočině i v případě rozdělení státních prostředků na rozvoj, výstavbu, údržbu a modernizaci silnic a dálnic a železničních dopravních cest. „V rozpočtu SFDI na příští rok není, kromě zahájení rekonstrukce dálnice D1, pro Vysočinu na silnice a železnici plánována ani koruna. Jihlava se tak výhledově bohužel může rozloučit s dokončením přemostění přivaděče u Pávova, odsunuta je modernizace silnice s už prodlouženým stavebním povolením I/34 Božejov - Ondřejov - Pelhřimov, opravovat se nezačne trať z Kostelce do Slavonic. Ani pod čarou není v rozpočtu SFDI žádná vyjmenovaná stavba na území Kraje Vysočina," upozorňuje Libor Joukl.

 "Pokud takto navržené škrty zanesené do konečné podoby státního rozpočtu skutečně Vláda předloží ke schválení Poslanecké sněmovně, mělo by zajímat všechny občany Vysočiny, jak pro tento kompilát budou hlasovat poslanci našeho regionu," nechává se slyšet Libor Joukl.

POZNÁMKA:

Nový železniční grafikon začíná platit 12. prosince 2011.
Vysočinou denně projede 366 vlakových regionálních spojů (bez rychlíků) a 4500 regionálních autobusových spojů.



Jižní Čechy plné novinek a aktuálních informací
Praha a okolí plné novinek a aktuálních informací
Úspory energie sledujte na EnergyTV