OTAZNIKY hotnews

PRÁVĚ VYSÍLÁME – SLEDUJTE ŽIVĚ TELEVIZNÍ STANICI i-Vysočina.cz – INFORMUJEME O VŠEM  

PRÁVĚ VYSÍLÁME – SLEDUJTE ŽIVĚ TELEVIZNÍ STANICI i-Vysočina.cz – INFORMUJEME O VŠEM  

auto_01Světla pro denní svícení neslouží jako světla do mlhy nebo za snížené viditelnosti. To si ale mnoho řidičů stále ještě neuvědomuje. Tito řidiči pak při silniční kontrole riskují zejména v souvislosti s používáním světel pro denní svícení blokovou pokutu. Tato sankce v blokovém řízení je 2 000 korun a motorista přijde o jeden trestný bod v rámci bodového systému.

Od 1. července 2006 byla na českých silnicích zavedena povinnost mít rozsvícena světla po celý den bez ohledu na zimní nebo letní čas. Dříve byla povinnost svítit po celý den jen v zimním čase. Denní svícení výrazně napomáhá bezpečnosti silničního provozu a je zavedeno v řadě evropských států.

Denní svícení v České republice nařizuje novela zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích (§ 32), která stanovuje, že motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla nebo obrysová světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno. Denní svícení je často zaměňováno, a to bohužel i některými značkovými servisy a prodejci výbavy a autodoplňků, za automatické rozsvícení běžných tlumených světel. Tato světla musí ale svítit spolu s dalším osvětlením.


Při dopravních kontrolách policisté stále častěji zjišťují, že se na vozidlech objevují  nehomologovaná světla pro denní svícení. Občas jsou tato světla na vozidle nesprávně umístěna. Nejčastějším přestupkem, kterého se řidiči dopouštějí, je ale svícení těmito světly také při snížené viditelnosti. A to je vzhledem k tomu, že světla pro denní svícení jsou umístěna pouze na přední části vozidla, velice nebezpečné. Část řidičů má také na vozidle umístěna diodová poziční světla v domnění, že jsou to světla pro denní svícení.

Zákon v případě správného osvětlení hovoří jasnou řečí. Motorová vozidla musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení. Tato povinnost vyplývá ze zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů - zákon o silničním provozu, ve znění pozdějších předpisů. Tato povinnost je konkrétně obsažena v § 32 odstavci 1.
 
Světla pro denní svícení jsou charakteristická silně rozptýleným světelným tokem, který netvoří kužel jako tomu je u klasických světlometů. Takto rozptýlené světlo neoslňuje protijedoucí řidiče ani neosvětluje vozovku, ale splňuje zásadní podmínku bezpečného provozu - „být viděn". V současné době jsou tato světla součástí základní výbavy pouze u vozidel vyšší střední třídy a vyšší třídy. Vzhledem k rozšíření a zlevnění LED technologie na našem trhu si je však na svá vozidla nechává namontovat stále více motoristů. Tito motoristé by ale měli vědět, že provedení a umístění světel pro denní svícení je dáno homologačním předpisem EHK/OSN č. 48, který předepisuje vyhláška č. 341/2002 Sb. a jejich používání se řídí zákonem č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích pozměněným zákonem č. 411/2005 Sb. Samotná světla jsou homologována podle předpisu EHK/OSN č. 87.
 
A jaká jsou základní pravidla pro dodatečnou montáž světel pro denní svícení?
- na jedno vozidlo se montují dva kusy světel, svítících světlem ve spektru bílé barvy
- svítilny se umísťují ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm do 1500 mm na přední část vozidla
- vzdálenost svítilen od bočního obrysu je max. 400 mm a vzájemně mezi světly min. 600 mm (u vozidel s šířkou menší než 1300 mm je povolena vzájemná vzdálenost 400 mm)
- světla se rozsvěcejí automaticky po zapnutí zapalování (nastartování motoru) a zhasnou po jeho vypnutí, nebo při rozsvícení obrysových světel
- dodatečná montáž světel pro denní není přestavbou vozidla ani změnou technických údajů, proto jejich umístění na vozidlo nepodléhá žádnému schvalování ani zápisu do technického průkazu.

Pokud je vozidlo, které nesplňuje shora uvedené podmínky kontrolováno policisty, hrozí uživateli vozidla pokuta. Pokud jsou uvedené nedostatky zjištěny při technické prohlídce na stanici technické kontroly, je takovému vozidlu omezena způsobilost k provozu na pozemních komunikacích a provozovatel vozidla má 30 denní lhůtu na odstranění závad. V této lhůtě musí opětovně vozidlo přistavit k technické prohlídce.
REKLAMA